Wéber Gábor felfedte a Forma-1 rejtett aspektusait: a Magyar Nagydíj hátterében álló titkok, amelyeket kevesen ismertek. - Pénzcentrum

A Forma-1 világa kívülről csillogás és adrenalin, belülről viszont kőkemény pénzügyi versenyfutás. De vajon mennyibe kerül eljutni a csúcsra? És tényleg csak a leggazdagabbak sportja az autóversenyzés? Wéber Gábor, a Forma-1 hazai szakértője kendőzetlenül beszélt a sportág valódi költségeiről, a tehetség és a pénz viszonyáról, valamint arról, hogy miért nem elég jó versenyzőnek lenni, ha valaki nem tudja megfizetni az utat a rajtrácsig.
A Forma-1 nem csupán a világ legismertebb motorsportága, hanem egyúttal a legnagyobb globális figyelmet generáló sportágak egyikeként is megállja a helyét. Az élő versenyeket és televíziós közvetítéseket egyaránt több százmillió rajongó követi világszerte. Érdekes, hogy talán nincs még egy sportág, amelynek szabályai és működési keretei annyira átalakulnának az eltelt évtizedek alatt, mint a Forma-1 esetében. A folyamatos innováció és a technológiai fejlődés révén a sportág mindig képes megújulni, új kihívásokat és izgalmakat kínálva a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt.
Ahogy közeledik a Magyar Nagydíj, az egész ország életében pezsgés támad - nem csupán a motorsport-rajongók körében. A hétvége folyamán óriási összegek mozognak: a Hungaroring környékét több tízezer látogató árasztja el, a jegyek árainak szintje pedig a nemzetközi elvárásokhoz igazodik. A pálya melletti árusok prémium áron kínálják portékáikat, legyen szó szuvenírekről, ételekről, italokról vagy különféle szolgáltatásokról. De a Forma-1 nem csupán a nézők számára jelent költséges élményt - maga a sportág is a világ legdrágább és legexkluzívabb szegmensei közé tartozik, ahol egyetlen versenyszezon költségei simán versenyezhetnek egy kisebb ország éves költségvetésével.
A Hungaroring, a Forma-1 magyarországi szentélye, az utóbbi években jelentős átalakuláson ment keresztül. A létesítmény modern követelményeknek és nemzetközi sztenderdeknek megfelelő fejlesztéseken esik át. Az új komplexum számos izgalmas újítást kínál, többek között 36 garázst és 4 technikai bokszot, míg az első emeleten egy 2000 fős VIP-zóna várja a kiváltságos vendégeket. A rekonstrukció befejezésére 2026 tavaszán kerül sor, ezzel új fejezetet nyitva a magyar motorsport történetében.
A beruházás szándékait illetően eltérő nézetek alakultak ki. Szabados Gábor, a sportközgazdaságtan szakértője, nemrégiben kifejtette: "Ez a beruházás nem a magyar sport általános fejlesztésére irányul, mivel a hazai sportélet csupán egy szűk része kapcsolódik a Hungaroringhez."
Egy ilyen környezetben különösen izgalmas lehet újra felfedezni a sportág pénzügyi aspektusait, mivel sok embert foglalkoztathat: vajon mennyibe kerül fenntartani azt a világot, amelyért oly sok magyar szurkoló rajong? Többek között ezekről a kérdésekről osztotta meg gondolatait Wéber Gábor, a Forma-1 közvetítések elismert kommentátora és a sportág egyik legismertebb hazai szakértője a Pénzcentrumnak adott interjújában.
A Forma-1 világa lenyűgöző és elbűvölő, ám a valódi arcát kevesen ismerik. A csillogó autók, a lenyűgöző pályák és a szenvedélyes versenyek mögött egy rendkívül költséges és embert próbáló sportág húzódik. Itt a tehetség csupán egy a sok összetevő közül, hiszen a sikerhez elengedhetetlen a kitartás, a stratégiai gondolkodás és a csapatmunka is. Az igazi kihívás nem csak a sebességről szól, hanem a háttérben zajló küzdelmekről is, amelyek sokszor a színfalak mögött zajlanak.
Bár a Forma-1 valóban egy lenyűgöző show vagy fesztivál a nézők számára, Wéber Gábor szerint sokkal inkább magától értetődő, hogy miért forog benne ekkora összeg.
Ez a jelenség nem csupán a hírnév kérdése, hanem a technikai sportág sajátosságaiból ered, ahol a sikerhez messze több szükséges, mint csupán egy labda, egy ütő vagy egy úszónadrág. Az autók bonyolultabbak és költségesebbek a motoroknál, ezért a technikai sportok között az autósport emelkedik ki a legmagasabb pénzügyi igényével. Különösen igaz ez a Forma-1-re, ahol a gyártók egymás ellen versengenek, ami folyamatosan fokozza a technológiai versenyt és a kiadásokat.
- fogalmazott a szakember.
A szakértő kifejtette, hogy az F1-es autók tervezése, gyártása és versenyeztetése a legnagyobb pénzügyi terhet jelenti a motorsport világában. Hozzátette: „A legnagyobb csapatok létszáma akár az 1.000 főt is meghaladhatja, amelyben különböző mérnöki csoportok dolgoznak a jármű teljes megvalósításán. Évről évre új versenyautók készülnek, és a versenyfolyamat során is folyamatosan finomítják ezeket, különben lemaradhatnak a technológiai fejlődés versenyében.”
Wéber ezután alaposan kifejtette a különféle (becsült) költségeket:
Egy F1-es csapat természetesen sok, specializált beszállítót is foglalkoztat, de a teljes konstrukció a saját know-howjuk alapján készül el, és maguk is építik meg azt. Itt 50-100 millió dollár közti nagyságrendről beszélünk éves szinten, további 50-60 millió dollár pedig az autók versenyeztetésére megy el. Azért "csak" ennyi, mert 2021 óta költségsapka van érvényben, ami szerint 2024-ben 135 millió dollárnál nem költhetnek többet a csapatok az autók megalkotására és versenyeztetésére.
- magyarázta Wéber Gábor.
Fontos megjegyezni, hogy a költségsapka hatálya alá tartoznak a fizetések is, azonban pl. a versenyzők bére kivétel, ahogy a 3 vezető tisztségviselő juttatásai, a nevezési díjak és a marketing költségek is. A sikeres csapatok számára a nevezési díj is komoly tényező, mert vb pontokhoz kötött, így a Red Bull pl. 2 évvel ezelőtti, túlnyert éve után 7,4 millió dollárt fizetett az FIA kasszájába nevezési díj gyanánt.
"A Forma-1 világában nincsenek külön edzések, hiszen a versenyhétvégéken kívül csupán a szezon előtti közös tesztnapok és a Pirelli által előírt gumitesztek zajlanak, melyek minden résztvevő számára azonos feltételek mellett zajlanak" - fejtette ki a Forma-1 szakértője.
Wéber kiemelte, hogy a Forma-1 világában a hatalmas pénzmozgások sosem voltak ritkák, és ez a jelenség továbbra is megállíthatatlanul fejlődik.
2018 óta több mint duplájára nőttek a korábban említett költségek.
Ez talán még a gazdasági világválság és az inflációs hatások fényében is figyelemre méltó fejlődést mutat.
A Formula-1 talán az űrhajós szakmához hasonlít olyan tekintetben, hogy valószínűleg sokkal több fiatal szeretne pilóta lenni, mint amennyinek valójában lehetősége (és képessége) van rá. Ám még azelőtt is, akinek megvannak ezek, rögös út áll ahhoz, hogy a legmagasabb szinten versenyezzen.
Az egyéni adottságok, a fejlődési ívek, a kiválasztott junior sorozatok és persze a szerencse függvényében úgy vélem, hogy a becsült összeg körülbelül 12-15 millió euró lehet. Ugyanakkor nem kizárt, hogy ez az érték akár a duplájára is nőhet.
- mondta el Wéber azzal kapcsolatban, hogy mennyibe fájhat a családi kasszának az, ha valakit el akarnak indítani ezen az úton.
Ami a folyamatot illeti: ideális esetben jó néhány év gokartozást követően 15 évesen (ez az alsó korhatár) egy F4-es bajnokság (pl. brit, olasz, spanyol), 16-17 évesen FIA F3, majd 18-19 évesen FIA F2 lehet a cél, de mint kiderült, az F1-re még így sincs garancia.
A szakértő mindenesetre leszögezte: a pénznek és a tehetségnek is hatalmas szerepe van, ugyanakkor
A végén valakinek mindenképpen rendeznie kell a révész díját, hiszen a két gyönyörű szeméért nem fognak senkit sem versenybe állítani sehol.
"Ha valaki különösen tehetséges, akkor az könnyebben vonzza a támogatókat, és esetleg egy autógyár tehetségkutató programja is felfigyelhet rá. Azonban a kezdeti lépéseket mindig a család teszi meg – ahogyan minden sportágban is szokás." – fejtette ki.
Felvetődik a kérdés: vajon van-e lehetősége annak, aki nem bír hatalmas vagyonnal? A válasz egy kissé keserű, de ugyanakkor reményteli: Wéber Gábor szerint a szerencse segíthet, de anélkül, hogy valaki kezdeti befektetést eszközöljön, sosem derül ki igazán, ki mennyire tehetséges.
"Erre vannak persze a tehetségkutató programok, amit pár éve nálunk a HUMDA is futtat, persze ez sem garancia minden tehetség felkutatásához." - mondta el.
A szponzorok is csak akkor jelennek meg, ha már bizonyított valaki. Ezért a kezdeti anyagi háttér kritikus: a gokartozás, az első tesztek, a bajnokságok nevezési díjai és utazásai mind komoly összegekbe kerülnek