Azok a légitársaságok aratják le a gyümölcsöket, amelyek bátran átrepülnek Oroszország légterén.


Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége, az EASA, arra figyelmeztet, hogy a légitársaságok kerüljék el Oroszország légterét. A figyelmeztetésre tavaly karácsonykor került sor, amikor az azeri légitársaság 8243-as járatát lelőtték. Ez az incidens nem egyedülálló a térségben; emlékezzünk vissza a 2014 nyári tragédiára, amikor egy maláj légitársaság utasszállítója, 298 emberrel a fedélzetén, a szakadárok által ellenőrzött ukrajnai terület felett vált célponttá. Az ilyen események súlyos aggodalmakat vetnek fel a légi közlekedés biztonságával kapcsolatban.

Az azeri gép lelövése után Vlagyimir Putyin bocsánatot kért Ilham Alijevtől, Azerbajdzsán elnökétől, és ezzel közvetve elismerte Oroszország felelősségét.

Bár az EASA figyelmeztetése a biztonsági aggályok miatt történt, az európai légitársaságok hangot adtak panaszuknak, miszerint nehezen tudják felvenni a versenyt az ázsiai célállomásokra közlekedő, nem európai légitársaságokkal. Ezek a társaságok ugyanis a kockázatosabb, ámde olcsóbb Oroszország feletti légiforgalmat választják – számolt be róla a Politico.

Az Ukrajna orosz megszállását követő konfliktus a polgári-katonai koordináció hiányosságai és az esetleges téves azonosítás miatt azzal a kockázattal jár, hogy a polgári utasszállítókat nem szándékosan célba veszik az Orosz Föderáció légterében - áll az EASA közleményében attól függetlenül, hogy mások mellett az európai és amerikai légitársaságokat a viszonosság elve alapján már 2022 óta kitiltották az orosz légtérből.

A riválisok számára kimondottan előnyös a figyelmeztetés - ők ugyanis a veszélyekkel nem törődve a leggazdaságosabb útvonalat választják.

Az orosz légügyi hatóság "abszurdnak" ítélte a korlátozást. A Rosszavijacija álláspontja szerint az európai ügynökség arra törekszik, hogy csökkentse az Oroszország felett közlekedő ázsiai légitársaságok számát, nyilvánvaló szándékkal, hogy "egyszerűen visszaszerezze a versenyelőnyét".

Az EASA szerint az orosz légvédelmi rendszerek, amelyek képesek működni minden magasságban, jelentős hatással lehetnek a repülési műveletekre az ukrán támadások fényében. Ez a hatás különösen érezhető lehet a főbb nemzetközi repülőtereken, ahol a légiközlekedés biztonsága és zavartalansága érdekében komoly óvintézkedésekre lehet szükség.

A török, közel-keleti és kínai légitársaságok élnek a helyzettel, és növelik piaci részesedésüket - állítja Wouter Dewulf, az Antwerpeni Egyetem légiközlekedési közgazdásza.

Az uniós bázisú légitársaságok nehéz helyzetbe kerülnek, mivel Oroszország kiterjedt légterének megkerülése jelentős költségeket ró az Európa és Ázsia közötti járatokra.

Óránként nagyjából tízezer dollárba

- jegyezte meg Dewulf, aki úgy véli, hogy ez jelentős költséget jelent, és magyarázatot ad arra, miért hagyják figyelmen kívül az uniós légitársaságok az ázsiai úti célokat, valamint miért csökkentik a járatok számát.

Szerinte az EASA ajánlása inkább politikai manőver, mint valódi biztonsági intézkedés.

A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy az európai légitársaságok jelenleg is működtetnek járatokat Irán és Afganisztán légterében, sőt, bizonyos időszakokban még Izrael fölött is repülnek.

Az EASA a versenyellenes gyakorlatok felszámolása érdekében döntött úgy, hogy tiltott légtérzónát hoz létre Nyugat-Oroszország fölött. Ezzel a lépéssel arra törekszik, hogy biztosítsa a tisztességes légiközlekedést és megakadályozza a jogtalan előnyök szerzését.

Más légitársaságok viszont soha nem fognak tudni elkerülni ezt a régiót.

- tette hozzá Dewulf, egy kis mosollyal az arcán.

A kereskedelmi repülés biztonsági elemzésével foglalkozó JACDEC vállalat vezetője osztja a véleményt.

Az azeri gép tragikus balesete után azonnali reakcióként néhány légitársaság, mint az Azerbaijan Airlines, a kazah Qazaq Air és az izraeli El Al, korlátozásokat vezettek be az Oroszországba tartó járatokra. Az EASA hivatalos nyilatkozatát követően eltelt egy hét során viszont egyik légitársaság sem jelezte, hogy követni kívánja az ügynökség ajánlásait.

Related posts