A kis benzinkutak bírósági útra terelik ügyüket, mivel úgy érzik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal elmulasztotta a Mol kutatásának alapos vizsgálatát.
2021 novemberében a kormány bevezette az üzemanyagárstopot, amelynek révén az alapüzemanyagok literenkénti árának legmagasabb limitje 480 forintra emelkedett. Azonban a kormány nem állította meg az ágazat többi szereplőjét, így ennek következményeként az üzemanyag nagykereskedelmi ára, azaz a beszerzési ár, túllépte a kiskereskedelmi maximumot.
A kormány 2022 februárjában megkísérelte orvosolni a helyzetet, és 480 forintban határozta meg a maximális alkalmazható nagykereskedelmi árakat. E lépés következményeként azonban a Molon kívüli nagykereskedők, akik a hazai igények 70 százalékát kielégítették, kivonultak az országból. Ez a döntés különösen hátrányosan érintette azokat a kis benzinkutakat, amelyek tőlük vásároltak, mivel azonnali üzemanyaghiány fenyegette őket.
A Mol ebben az időszakban megállapodásokat kötött azokkal a benzinkutakkal, amelyek beszállító nélkül maradtak. A Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek a megállapodások rendkívül hátrányos feltételeket szabtak a kisebb kutak számára. Például a Mol jogosulttá vált arra, hogy csökkentse a kis benzinkutak számára kijelölt üzemanyag mennyiségét, sőt, az üzemanyag szállításáért is a kis benzinkutaknak kellett felelősséget vállalniuk.
2022 novemberében a Mol a készlethiányra hivatkozva elsőként felfüggesztette a környék kiszolgálását. Az FBSZ nyilatkozata szerint ez idő alatt a törzsvevőik egy része a nagyobb láncokhoz csatlakozott, köszönhetően az egységes árképzésnek és a kedvezőbb ellátási lehetőségeknek, valamint a hosszú távú szerződésajánlatoknak. Decemberre a nagyobb kutak is kiürültek, és a kormány eltörölte az árstopot, ami lehetővé tette a független kutak régi nagykereskedőinek visszatérését. Ennek ellenére a jellemzően alacsonyabb díjakat alkalmazó kisebb egységek forgalma azóta sem érte el a korábbi szintet.
Az FBSZ álláspontja szerint a Mol intézkedései jogszabályokat sértettek, és ezzel hátráltatták a szabad verseny kereteit.
Az érdekképviselet először az EU versenyhatóságához fordult, azonban a beadványukat a GVH-hoz irányították. A magyar hatóságnál az ilyen esetek kivizsgálására a részletes versenyfelügyeleti eljárás szolgál, ugyanakkor annak lefolytatását előzetes vizsgálataik alapján akár meg is tagadhatják. A Népszava információi szerint most is ezzel élt a hatóság.
A Gazdasági Versenyhivatal a kis hazai töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége beadványa ellenében elutasította a Mol 2022-es piaci magatartását illető részletes versenyfelügyeleti eljárás lefolytatását
- erősítette meg a lap információját Gépész László, az érdekképviselet alelnöke.
Az alelnök hangsúlyozta, hogy az FBSZ által hozott döntést nem ismerték el, ezért a helyzet rendezése érdekében az illetékes Fővárosi Törvényszékhez folyamodtak.