Megdöbbentő titokra derült fény a híres magyar színésznő életében.


Halála pillanatáig féltve őrizte Ady Endre róla írt versét egy elegáns medalionban. Fedák Sári nem csupán a színpad fénylő csillaga volt, hanem korát megelőző, modern nő és botrányhős is, aki bátran vállalta egyedi stílusát és életmódját.

Amilyen nehezen bukdácsolt az elemiben, olyan könnyedén boldogult Rákosi Szidi színiiskolájában. Kontra, rekontra, szubkontra, Fedák Sári: neve a legerősebb ultibemondás, ami mindent visz. Ahogy ő maga is tette a színpadon.

Az agrárius primadonna egy olyan különleges jelenség, aki a mezőgazdaság világában ragyog, mint egy csillag a sötét égbolton. Ő az, aki a földet műveli, a termést gondozza, és a természet ritmusait követve teremt csodákat. Minden vetés és aratás egy újabb előadás, ahol a szántóföld a színpad, a magvak pedig a tehetséges előadók, akik az évszakok szeszélyeivel táncolnak. Ez a primadonna nemcsak a földdel, hanem a közösséggel is szoros kapcsolatban áll. Ő az, aki a helyi piacokon mosolygós arccal kínálja a friss terményeket, és a hagyományokat ápolja, hogy a következő generációk is megismerhessék a vidéki élet szépségeit. Az agrárius primadonna tehát nem csupán a mezőgazdaság szakértője, hanem egy igazi művész, aki a természet adta lehetőségekből formálja meg saját, egyedi történetét.

Szüleinek 18 évesen jelentette be, férjhez megy egy 30 évvel idősebb katonatiszthez, ha nem engedik a világot jelentő deszkákra. Gyerekkori szembaja következtében - két évet sötét szobában kellett töltenie, orvos apja kezelte - rövidlátó lett, hangja messze volt a tökéletestől, de tánctudása, magával ragadó temperamentuma, színészi tehetsége miatt imádták. Első népszínházi fellépésén elszakadt ruhája pántja, és egy pillanatra látszódtak keblei. Akkoriban egy kivillanó női bokának is örültek a férfiak, Zsazsa (így becézték) többet mutatott.

Azt pletykálták, hogy Degenfeld Schomburg Imréhez készül férjhez menni, de a gróf, családja nyomására, gyorsan cáfolta a híreszteléseket. Később azonban újra összejöttek, de Imrét a családja szanatóriumba küldte, és amikor Zsazsa megpróbálta meglátogatni, a kapu előtt visszautasították, mondván, hogy gondnokság alá került. Huszka Jenő Bob hercegének címszerepében óriási sikert aratott, ami nemcsak a színpadon, hanem a közönség szívében is maradandó nyomot hagyott. Egy rövid kitérőt követően, amikor vidéki gazdálkodásba kezdett tótszerdahelyi birtokán – ami miatt agrárius primadonnaként is emlegették – újra felbukkant a színpadon, hogy megformálja a legendás János vitéz szerepét. Ezt saját tervezésű bőszárú gatyában és árvalányhajas kalapban játszotta, s a közönség nagy örömére több mint hatszáz alkalommal lépett színpadra e karakter megformálásával.

A szakítás egy különös, szomorú esemény, amely gyakran a legváratlanabb pillanatokban következik be, még akkor is, ha az esküvő már megtörtént. Az érzelmek bonyolult hálója és a közös emlékek súlya néha nehezebbé teszi a döntést, de az élet néha új irányokat mutat, még a legboldogabb pillanatok után is. Az elengedés nem mindig egyszerű, de lehetőséget ad arra, hogy újrakezdjük és felfedezzük önmagunkat.

Több mint tíz évig papír nélkül voltak együtt Molnár Ferenccel. Az író - aki még nem heverte ki, hogy Varsányi Irén elhagyta - megállította egyik premierje után, mondván, tehetséges, de igazi nagy színésznő csak akkor lesz, ha egy ilyen magafajta zsidó gyerek jól az életébe tapos. Fedákkal folyton veszekedtek, de kölcsönösen segítették egymás pályáját: Molnár szerepeket írt neki, Zsazsa bevezette az "úri" társaságba.

Gyakran hívtak vendégeket, Heltai Jenőt, Rátkai Mártont, Jacobi Viktort és másokat. Molnár tudósító volt a fronton, Zsazsa hadikórházban ápolónő. Barátai elmondták az írónak, távollétében többször is megcsalta, mire ő állítólag visszakérdezett: "Mindenkivel lefeküdt? De pénzért csak velem hált!" Ivott s kártyázott, gyakran megütötte Fedákot. Amikor beleszeretett a 22 éves Darvas Lilibe, Zsazsa ragaszkodott hozzá, előbb vegye feleségül, ha el akarja hagyni a fiatal színésznőért. Üvegcipő című darabjában Molnár megírta szerelmi háromszögüket.

Amerikából kizárták.

Válásuk után Zsazsa exe pukkasztására próbált híres színészt faragni Mindszenthy Tiborból. Együtt utaztak az USA-ba, ahol az ifjút szerződtette egy kis hollywoodi stúdió. Fedák Bécs, Berlin, Prága, London mellett Amerikában is gyakran fellépett, Ötszáz éves magyar dal című önálló estjével többször turnézott, saját gyártású mozija, az Iza néni megbukott. Szerette volna, hogy szülővárosa, a kárpátaljai Beregszász, újra magyar legyen: propagandafilmjével a trianoni béke igazságtalanságára akarta felhívni a figyelmet. Winter Sándor producerrel dolgozott a mozin, akinek kislányát az 1938-as első zsidótörvények után évekig nevelte: Winter volt neje bízta rá, mert félt, Erzsike veszélyben van apja zsidó származása miatt. Utolsó amerikai utazásán őrizetbe vették hamis tanúzásért. Kolléganőjével, Aknay Vilmával azt állították, Vajda Ernő forgatókönyvíró házasságot ígért Vilmának, pedig már házas volt. Megúszta a börtönt, de többé nem tehette be a lábát az USA-ba.

Related posts