"Csak egy vagyok a sok transznemű egyén közül, és nem tudok mindenki nevében szólni." - Az első Oscar-jelölt transznemű színész, Karla Sofía Gascón interjúja.


Múlt csütörtökön a mozi világában mérföldkőhöz érkeztünk: először fordult elő, hogy transznemű színészt jelöltek Oscar-díjra. A történelmi elismerést a 13 Oscarra jelölt „Emilia Pérez” című film főszereplője, Karla Sofía Gascón kapta meg. Beszélgetésünkre még azelőtt került sor Zoomon, hogy a hír nyilvánosságra került.

Az "Emilia Pérez" című film a március eleji Oscar-gála egyik legnagyobb esélyese, hiszen 13 jelöléssel büszkélkedhet. Az alkotás sikerútja azonban már a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon elkezdődött, ahol a négy főszereplő - Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana, Selena Gomez és Adriana Paz - együtt hódították el a legjobb színésznőnek járó elismerést. Karla Sofía Gascón különösen emlékezetes pillanatot hozott, hiszen ő lett az első transznemű színész, aki ezt a díjat megkapta. A film diadalmenete januárban folytatódott a Golden Globe-on, ahol Gascón szintén történelmet írt, hiszen ő lett az első transznemű színész, aki jelölést kapott a rangos eseményen. Most pedig az Oscar-gálán is újabb mérföldkőhöz érkezett a karrierje.

Korábban csupán három transznemű művésznek volt lehetősége Oscar-jelölést kapni: Angela Morley, aki filmzeneszerzőként alkotott maradandót, Anohni, a zenei világban elismert előadó, és Yance Ford, a neves dokumentumfilmes. Elliot Page ugyan jelölt volt a 2007-es "Juno" című filmben nyújtott teljesítményéért, de akkor még Ellen Page néven szerepelt, jóval a személyes tranzíciója előtt.

Az Emilia Pérez előtt a spanyol Karla Sofía Gascón leginkább szappanoperák szereplőjeként volt ismert. A film egy mexikói drogbáróról szól, aki megbíz egy ügyvédnőt, hogy egy kisebb vagyonért titokban szervezzen le neki egy nemátalakító műtétet, majd biztosítsa, hogy hosszú időre eltűnhessen az emberek szeme elől.

A filmet Amerikában a Netflix szerezte meg, de a világ többi táján, így Magyarországon is moziban debütál, méghozzá az Oscar-gála előtti hetekben. Ősszel lehetőségem nyílt, hogy Zoomon keresztül beszélgessek Karla Sofía Gascónnal és a filmben a szerelmét megformáló Adriana Pazzal, tolmács közreműködésével.

Az Emilia Pérez a drogkartellek világában játszódó történet. Mit gondoltok arról, ahogy a film ezt a közeget ábrázolja?

Karla Sofía Gascón szavaival élve: fontos tisztázni, hogy az "Emilia Pérez" nem egy dokumentumfilm. A film elsődleges célja a szórakoztatás, nem pedig az, hogy minden egyes részletében hűen tükrözze egy jelentős társadalmi probléma komplexitását. Akik mélyebben szeretnének belemerülni a drogkartellek valódi világába, azok számos kiváló dokumentumfilmet találhatnak a tévécsatornákon vagy a YouTube-on. Bár sokan elvárják, hogy a film hiteles képet adjon erről a világról, az "Emilia Pérez" nem ezt a célt szolgálja. Ráadásul a drogkereskedelem és a drogbűnözés nem csupán Mexikó sajátossága; Spanyolországban, ahonnan én származom, ugyancsak komoly kihívásokkal nézünk szembe.

Filmünk egy mélyen humanista megközelítést alkalmaz a témában. Célunk olyan mexikói emberek történeteinek bemutatása volt, akik készen állnak arra, hogy hátrahagyják a jelenlegi nehézségeiket, és elinduljanak egy reményteljesebb jövő felé. Egy nap el kell érkeznie annak, hogy ennek az őrületnek véget vessünk, és ezt az üzenetet szerettük volna filmünkben hangsúlyozni. Nem állítom, hogy meg tudnánk oldani Mexikó társadalmi problémáit, hiszen minden közösségnek saját magának kell megküzdenie a kihívásaival. Ugyanakkor van lehetőségünk arra, hogy megfogalmazzunk egy pozitív, humanista üzenetet, és felhívjuk a figyelmet arra, hogy közösen kell dolgoznunk a megoldásokon.

Emilia Pérez művének középpontjában áll a nemváltás folyamatának mélyreható hatása az egyén személyiségére. Karla Sofía, a film rendezője, érdeklődött a véleményed iránt a témával kapcsolatban? Érezted, hogy befolyásoltad a karaktered fejlődését a film során?

Karla Sofía Gascón: Mivel a színészgárda tagjait illetően nekem voltak közvetlen tapasztalataim, úgy éreztem, hogy felelősséggel tartozom a véleményem kifejezéséért, különösen akkor, ha úgy gondolom, hogy a munkánk minősége javítható. A forgatás előtt Jaques-szal rengeteg beszélgetést folytattunk és éjjeli telefonbeszélgetések sorát bonyolítottuk le, mindez azért, hogy a legapróbb részletekre is figyelmet fordítsunk. Még arra is ügyeltünk, hogy a karakterem fizikai átalakulását a lehető leghitelesebben mutassuk be. Bár a filmben ez csupán egy a sok téma közül, a drogkereskedelem kérdése annyira összetett, hogy nem tudunk átfogó és hiteles képet adni róla, de...

Úgy éreztük, hogy erre mindenképp fókuszálnunk kell. Ez egy rendkívül mély és drámai átalakulás az emberi életben, és ezért elengedhetetlen volt számunkra, hogy a nézők hiteles képet kapjanak róla. Mivel én magam is átéltem ugyanezt a folyamatot, amin a karakterem keresztülmegy, természetesnek tartottam, hogy a forgatás során a saját élményeimet is beépítsem a szerepembe. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy...

Végső soron, amikor filmet alkotunk, az a célunk, hogy egyfajta valóságérzetet adjunk a nézőinknek. Azonban fontos megérteni, hogy bár amit látsz, lehet, hogy hihető, mégsem tükrözi a valóságot. Valódi érzelmeket közvetítünk, de nem feltétlenül a valós életből merítve. Emlékszem, gyerekkoromban rengeteg gyenge minőségű animációs filmet néztem, de az azokban megjelenő érzések mégis igaznak tűntek számomra.

Mesélnél arról, milyen volt a közös munka Selena Gomezzel?

Adriana Paz: Sajnos a film során nem volt alkalmunk közös jeleneteket forgatni, így először a cannesi díszbemutatón találkoztunk. Már akkor is lenyűgözött, milyen kedves és tehetséges művész ő. Jesseként valóban varázslatos a vásznon. Tudom, hogy Emilia Pérez számára rendkívül fontos szerep, és ezért minden energiáját beleadta a megvalósításába. Karla viszont biztosan sokkal többet tud mesélni erről, hiszen rengeteg közös jelenetük volt.

Karla Sofía Gascón: Bár a filmünk legfényesebb csillagai talán mellékszereplők, ez cseppet sem csökkenti az elkötelezettségüket. Mindenki komoly munkát végzett, és odaadással, szívvel-lélekkel tettek bele mindent. Az ő szeretetük, energiájuk és szenvedélyük egyértelműen visszatükröződik a vásznon. Amikor annyi ember egyesíti erejét a közös cél érdekében, az nem marad eredmény nélkül, és ezt a filmünk is tökéletesen bizonyítja.

A filmben rengeteg különböző női karaktert ismerhetünk meg, akik életük eltérő szakaszaiban járnak. Ti mit gondoltok, miért elengedhetetlen, hogy egy film ilyen gazdag és sokszínű módon tükrözze a mai nők valóságát? Milyen hatással van ez a közönségre és a társadalmi diskurzusra?

Adriana Paz: Amikor elkezdtem a karrierem, észrevettem, hogy a férfiak valósága ezerféle módon jelenik meg a filmekben. Gyakran szerepeltem olyan filmekben, melyekben volt tíz fontos férfi szereplő, és mindössze két nő, és a két nőt mindössze a férfi karakterekhez fűződő viszonya határozta meg. Fontos, hogy női történeteket is meséljünk, hiszen nem a férfiakkal való viszonyunk jelent mindent az életünkben, mi is vagyunk annyira sokszínűek és érdekesek, mint ők. Nagyon örülök annak, hogy megélhettem, hogy végre ilyen erős női történetek is mozivászonra kerülnek. Szükségünk van ezekre, szükségünk van a reprezentációra.

Karla Sofía Gascón: Elképesztő látni az evolúciót, amin keresztül haladtunk, és hogy idáig eljutottunk. Emilia Pérez olyan nőket mutat be, akik bátran lépnek előre, saját kezükbe veszik a sorsukat, és nem várják meg, hogy mások megoldják a problémáikat. Úgy vélem, az ilyen karakterek iránt a nézők valóban mélyebb kötődést éreznek.

Ahogy Adriana is mondta, régen szinte kizárólag férfi hősöket lehetett látni a filmekben, a kisfiúk és a kislányok is úgy nőttek fel, hogy csak őket ismerték. És ahogy anno a kislányok is tudtak kötődni a férfi hősökhöz, a mai idők arra jelentenek bizonyítékot, hogy a kisfiúk is tudnak érzelmileg kötődni egy film női hőséhez. A nők képesek mindenre, amire a férfiak is, csak meg kell nekik adni a lehetőséget hozzá.

Related posts