Dél-Koreában történt repülőgép-baleset: a szakértők számára rejtély marad az eset kiváltó oka.


A Dél-Koreában történt tragikus repülőgép-baleset kapcsán szakértők körében egyre nő a tanácstalanság, különösen a madárbecsapódásra vonatkozó első hivatalos elmélet körüli spekulációk miatt. Mint arról beszámoltunk, a vasárnapi incidens során, amely során egy 181 utast szállító gép leszállás közben letért a kifutópályáról és egy falnak ütközött a Muan repülőtéren, szörnyű következményekkel járt. A hatóságok tájékoztatása szerint, a két túlélőt leszámítva valószínűleg minden utas életét vesztette a baleset következtében.

A Boeing 737-800-as kéthajtóműves repülőgép hasra landolásának körülményei, mint a futómű kieresztésének elmaradása és a kifutópálya hosszának figyelembevétele, valamint a madárbecsapódásokkal kapcsolatos jelentések, számos megválaszolatlan kérdést vetettek fel, írja az MTI. A szakértők egyöntetűen úgy vélik, hogy vészhelyzet esetén a gépek általában minimális üzemanyagkészlettel érkeznek a földre. A tűzoltóautók ilyenkor azonnal készen állnak, a leszállópályát habbal borítják, a gépet pedig a pálya elején helyezik le, hogy a végén biztonságosan le tudjon lassulni.

A Bangkokból visszatérő repülőgép fedélzetén összesen 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak. Egy utast és a személyzet egy tagját - mindketten nők - nem sokkal a baleset után kimentették a roncsokból, és jelenleg kórházban ápolják őket. A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül csúszott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

"Miért nem használták a tűzoltók a habot a pályán? Miért nem voltak ott, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép annyira közel a leszállópálya végéhez? Továbbá, hogy kerülhetett egy téglafal a kifutópálya végére?" - tette fel a kérdéseit Geoffrey Thomas, az Airline News szerkesztője.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is. A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását. "A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését" - mondta Thomas. Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta: "Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását".

Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, "így ez nem tervezettnek tűnik".

A madárral való ütközés csupán egy teljes madárraj elnyelésével gyakorolhatott volna komoly hatást a hajtóművekre, ám még ez sem okozott volna azonnali leállást. Így a pilóták rendelkeztek volna elegendő idővel arra, hogy kezeljék a kialakult helyzetet - nyilatkozta Dell. Dell és Jensen úgy vélik, hogy az is rejtély, miért nem csökkent a gép sebessége a leszállópályán való csúszás közben.

A dél-koreai közlekedési minisztérium legfrissebb tájékoztatása alapján sikerült fellelni a repülőgép mindkét fekete dobozát, amely magában foglalja a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét. "Ezek az eszközök lehetővé teszik számunkra, hogy részletes információkat nyerjünk a gép összes rendszeréről. A fedélzeti adatrögzítő szinte a repülőgép szívverését tükrözi" - nyilatkozta Thomas. Hozzátette, hogy a hangrögzítő elemzése kiemelkedően fontos lehet a tragikus baleset körülményeinek megértésében.

Related posts