Győr büszkén bejelenti, hogy elkészült az első elektromos jármű, amely a város innovációs szellemiségét és fenntarthatósági törekvéseit tükrözi.


Az ART_12 néven ismert modell debütálása augusztusban, Horvátországban fog megtörténni, ahol első alkalommal mérheti össze tudását a versenytársakkal.

Ezúttal különösen fokozott érdeklődés övezte a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatának, az Arrabona Racing Team (ART) járműbemutató rendezvényét. Az esemény különlegességét az adta, hogy bemutatták első olyan autójukat, amelynek működését akkumulátor biztosítja.

Vajon a 2024-es magyar verseny győztese milyen konstrukcióval debütál az elektromos kategóriában?

Januárban jelentette be az Arrabona Racing Team, hogy - követve az autóipar és a Formula Student-versenysorozat trendjeit - a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli. A csapat azóta elkészítette az új korszak első autóját, amit nemrégiben a nagyközönségnek is bemutatott.

"A tavalyi FS East-győzelem nem csupán egy versenyeredmény, hanem a magyar felsőoktatás egyik kiemelkedő pillanata, amely egy korszak méltó végkicsengése is" - emelte ki a rendezvényen elmondott köszöntőjében dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese.

"A mai nap egy jelentős pillanat a csapatunk életében, hiszen bátor lépést tettünk egy új, fenntarthatóságot is előtérbe helyező irányba. Intézményünk számára kulcsfontosságú, hogy a jelen kor kihívásaira felkészült, gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakembereket neveljünk, és ebben az Arrabona Racing Team tevékenysége kiemelkedően hozzájárul."

Idén tiszta lappal kezdte a csapat a tervezést, semmilyen korábbi konstrukció nem korlátozta őket. A hajtásrendszerben teljesen új technológiát alkalmaztak. Az akkumulátorcsomag a szabályok szerinti maximális 600 voltos rendszerfeszültséget biztosítja, a hengercellás megoldás pedig a lehető legnagyobb üzembiztonságot adja. A rendszert szándékosan méretezték túl, hogy ki tudják tapasztalni a határait a tesztek során ‒ nyilatkozta az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető.

A szilícium-karbid technológiával készült inverterek lenyűgöző, akár 98 százalékos hatásfokkal üzemelnek. Míg korábban a hátsókerék-hajtás dominált, mostantól lehetőségünk nyílik arra, hogy minden kerék külön motorral működjön, ami jelentős mértékben javítja a manőverezhetőséget. A szabályozás értelmében a maximális teljesítmény 80 kilowatt, így a sebesség növeléséhez a leszorítóerőt is erősíteni kellett. Ezt a célt szolgálja az aerodinamikai csomag, amely lehetővé tette, hogy a korábban a belső égésű motorhoz tervezett hűtőrendszer méretét drasztikusan csökkentsék. Az autó új oldalcsatornával és - eddig példátlan - oldalszárnnyal is gazdagodott, amelyek tovább fokozzák a teljesítményt és a stabilitást.

Egy másik lényeges szempont, hogy a jármű súlya csökkent, amit a karbon kompozit karosszéria alkalmazásával valósítottak meg.

Miután az FS East szervezői bejelentették, hogy az idei rendezvény elmarad, a csapat Horvátországban, az augusztusi FS Alpe Adria versenyen áll majd először rajthoz. Addig viszont szorgalmasan készülnek, és számos tesztet végeznek, hogy a legjobb formájukat hozzák.

Related posts