Exkluzív: A Hungaroring friss fejlesztései akadályozhatják a legjobb Forma-1-es csapatokat a teljesítményük maximalizálásában.

A Hungaroring bokszutcaépülete és főtribünje teljesen megújult, és bár elsőre talán nem tűnik fel, ennek a korszerűsítésnek jelentős hatása lehet a Forma-1-es Magyar Nagydíjra is. Az új fejlesztések nemcsak a versenyzők, hanem a nézők élményét is fokozzák, így a versenyhangulat még izgalmasabbá válik.
Több cikkben is beszámoltunk a Vezessen a megújulót Hungaroringről. A Forma-1-es Magyar Nagydíj otthonát láttuk átépítés alatt, után, és már verseny közben. Utóbbi alkalommal pedig feltűnt nekünk olyasvalami, ami konkrét hatással lehet a Forma-1 mezőnyére, kifejezetten a legjobb rajthelyről indulókra.
Még a júliusi International GT Open verseny során vettük észre, hogy a Forma-1-es futam hagyományos kezdési időpontja, tehát délután három óra, megmarad.
Az új, magasabb főlelátó árnyékot bocsát ki, amely a legelső, a harmadik, valamint részben az ötödik rajthelyet borítja be.
A nap augusztusi pályáját figyelembe véve, valószínű, hogy idén sem lesz másként, sőt, lehetséges, hogy újabb rajthelyekre is árnyék borul.
A dolog nem új a Forma-1-es pályákon, például a monacói rajtrács is félárnyékos. Felmerült bennünk, hogy ez egy tipikus nyári Magyar Nagydíjon jelentős hőmérsékletkülönbséget eredményezhet az első rajtsorok két oldala közt. Laikusként azt gondoltuk, hogy rajtnál a hidegebb aszfalt nem feltétlen előnyös, ugyanis az elinduláshoz nem árt, ha a gumik jobban "ragadnak" a forró aszfalthoz.
Megkerestük Ladocsi Pétert, a McLaren csapat rendszermérnökét, aki a Lando Norris rajtjainak "precíz beállításáért" is felelős. Péter a kérdésünkre válaszolva megosztotta velünk, hogy az árnyék tényleg jelentős hatással bír a teljesítményre.
"Nagyon komplex a teljes válasz - de három fő tényező "egyensúlya" határoz itt. Az első az aszfalt bitumenszintje - nagy bitumentartalmú pályán az üvegesedési határhőmérséklet fölött jó lenni, alatta necces. Ez anyagtól függ, de kb. 42-45 Celsius-fok. A második az, hogy a melegebb aszfalt segít abban, hogy a várakozó autó kisebb cold-patchet kapjon - ez az a gumifelület, amin az autó áll, amikor várakozik, és ez gyorsan hűl. A harmadik pedig már rajt alatti tényező: a hideg aszfalt jobb a gumifelületi hő alacsonyan tartására, azaz ha a kerék kipörög, a felületi hő nem fut el úgy mint meleg pályán" - fogalmazott Ladocsi.
"Eredendően a pályáktól függ, hogy melyiket választanám, mivel az első pont minden egyes pályán jelentősen eltér."
"Jellemzően a hűvösebb oldal egy régi pályán található, míg a melegebb oldal egy frissen kialakított pályán helyezkedik el."
Jelen esetben, az újraaszfaltozott célegyenesű Hungaroringen a pole-pozíciósé lesz a hideg oldal, azaz éppen rosszabbul fog járni az időmérő leggyorsabbja - amennyiben verőfényes napsütés várja a versenyzőket. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy hátrányból fog kezdeni. "A pálya bal oldala itthon a versenyíven van, egy új pályán ez gyorsabban gumizódik fel és tisztább" - emelte ki a magyar mérnök. "De biztosan számítani fog majd az árnyék."