Hat évvel ezelőtt új életre keltették azt a vasúti vonalat, amely most éppen leállt Veszprém és Ajka között.
A MÁV szerdától felfüggesztette a Veszprém és Ajka közötti vasúti vonalat, mivel az alépítmény súlyos állapotba került. A problémát egy 2018 óta ismert, de eddig figyelmen kívül hagyott szivárgó vízszakasz idézte elő. A felújítás, amely várhatóan hat hónapot vesz igénybe, a korábbi döntések és a karbantartás hiányosságainak következménye.
A MÁV keddi bejelentésében arról tájékoztatott, hogy a Veszprém és Ajka közötti vasúti pályaszakasz szerdától le lesz zárva a pálya állapotának romlása miatt. A felújítási munkálatok várhatóan fél évet vesznek igénybe. Az utasok számára különösen frusztráló a helyzet, hiszen a 200 méteres érintett szakasz csupán hat éve került korszerűsítésre egy nagyobb, 400 méteres projekt részeként, ám a pálya alépítményével kapcsolatos problémák miatt most újra beavatkozásra van szükség.
A 24.hu beszámolója szerint a 2018-as felújítást követően a kivitelező már jelezte, hogy egy váratlanul felbukkanó szivárgó vízszakasz miatt további munkálatokra van szükség. Noha a problémát forgalomszünet nélkül is orvosolni lehetett volna, a MÁV csak 2023 novemberében hirdetett meg közbeszerzést. Az idő múlásával a szivárgó víz olyan mértékben rongálta az alépítményt, hogy sürgős vágányzárra volt szükség.
Ez az eset rávilágít a vasúti infrastruktúra karbantartásának mulasztásaira és a korábbi döntések következményeire. Emellett hangsúlyozza a költséghatékony, valamint a jövőbe tekintő karbantartási stratégiák jelentőségét.
A Sínek világa szaklap egy korabeli tanulmányában részletesen bemutatta a 2018-as pályafelújítás hátterét és azokat a problémákat, amelyek a beruházás során felszínre kerültek. A Veszprém-Ajka vonalon található szakasz állapota már 2018-ra kritikus lett, részben az 1950-es években beépített rossz teherbírású salak miatt. A környező forrásvizek és rétegvizek az alatta lévő agyagréteget eláztatták, ami a pálya alatti süllyedésekhez és repedésekhez vezetett.
A tanulmány rávilágított, hogy a problémák megoldása érdekében akkoriban teljes mértékben átalakították az egész pályaszerkezetet: lebontották a régit, és egy modern alépítményt alakítottak ki, amely magában foglalta a töltéseket, árkokat és rézsűket is. Ugyanakkor a projektre rendelkezésre álló források nem bizonyultak elegendőnek ahhoz, hogy minden felfedezett szivárgást orvosoljanak. Például a jobb oldali mélyszivárgó kamerás vizsgálatát csak részben tudták elvégezni, mivel az eszköz károsodott. A szakértők javasolták, hogy egy második ütemben, vonatzavarás nélkül folytassák a munkálatokat, de sajnos ez a lehetőség nem valósult meg.
Radvánszky Réka, a MÁV alépítményi szakértője, már akkor figyelmeztetett, hogy amennyiben a szivárgásokat nem kezelik időben, az eredeti alépítményproblémák rövid időn belül visszatérhetnek. Emellett hangsúlyozta, hogy a vonal más szakaszain is jelentős károsodások figyelhetők meg, amelyek veszélyeztethetik a forgalom biztonságát. A mostani események sajnálatos módon az akkori előrejelzéseket igazolják.
A MÁV legfrissebb közleménye kapcsán Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Facebook-oldalán osztotta meg gondolatait. "Most a vidék jön!" - idézte Lázár János építési és közlekedési miniszter szavait, majd kifejtette, hogy...
Nem gondoltuk volna, hogy ennyire másként értelmezi. A szemünk láttára dől össze a Dunántúl egyik jelentős vasútvonala, amelyet a kivont források, az elhalasztott nagyszabású beruházások és a súlyos irányítási válság sújt.
A frakcióvezető hangsúlyozta, hogy a vonalon esedékes munkálatok leállítását Lázár János utasítására rendelte el a MÁV, akik ekkor költségcsökkentésre hivatkoztak.
2024 egész éve nem volt elég arra, hogy a vasút leromlott infrastruktúráját kijavítsák. Miközben a miniszter hetente bejelenti, hogy miként vinné sikerre azt a vasúttársaságot, ami már a működési feltételeit sem tudja biztosítani. A pálya lezárása egy jelentős beruházást vetít előre, azonban a munkavégzés terve egyelőre nem szerepel sehol. Az, hogy egy ismert problémákkal rendelkező pályát egyik napról a másikra le kell zárni, az egy "új mélypont". Az elmúlt években Lázár János nevével fémjelzett "közlekedéspolitika teljes kudarcot vallott" - fogalmazott Vitézy.