Fővárosi parkolási rendszerünkben jelentős átalakulások várhatóak: a teljes körű digitalizáció bevezetése mellett a parkolási díjak is emelkedni fognak.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén számos fontos döntés született, amelyek jelentős hatással lesznek a főváros életére. A parkolási rendszer teljes körű átalakítása mellett a nagy fővárosi vállalatok irányítási struktúrájának megváltoztatásáról is határoztak. Ezen kívül a testület kifejtette véleményét az országgyűlési választókerületek tervezett módosításáról is, ezzel is hozzájárulva a demokratikus folyamatokhoz.
A közgyűlés egyik kiemelkedő döntése a fővárosi parkolási rendszer átfogó átalakítása volt, amelyet 20 támogató, 9 ellenző szavazat és 2 tartózkodás kísért. A Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid frakcióvezető által javasolt, majd egyesített módosítások alapján 2026. július 1-jétől a parkolóautomaták teljesen eltűnnek, és a parkolási díjak megfizetése kizárólag a BudapestGO mobilalkalmazáson keresztül lesz lehetséges.
A parkolási díjak az infláció hatására jelentős növekedésen mentek keresztül: az A zónában óránként 800 forintot, a B zónában 600 forintot, a C zónában 400 forintot, míg a D zónában 300 forintot kell majd fizetni. Ezzel párhuzamosan a város kedvezményeket is bevezetett: azok az autósok, akik a BudapestGO applikációt használják és érvényes budapesti közlekedési bérlettel rendelkeznek, 25%-os díjkedvezményben részesülnek.
2026 januárjától megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, kivéve a car sharing szolgáltatásban használt elektromos járműveket. A 2000 kilogramm feletti gépjárműveknek kétszeres díjat kell majd fizetniük. A P+R parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők havi 5000 forintos átalánydíjért vehetik igénybe.
A közgyűlés legújabb döntése szerint jelentős átalakítások várhatóak a fővárosi vállalatok irányításában, beleértve a BKK-t, BKM-t, BKV-t, BFVK-t és BGYH-t. Az igazgatóságok megszüntetésével a legfontosabb hatáskörök a jövőben közvetlenül a Fővárosi Közgyűlés kezébe kerülnek. Az átalakítás célja, hogy 250 millió forintos megtakarítást érjenek el.
A határozat alapján a vezérigazgatók kinevezésére és elbocsátására a közgyűlés kap jogköröket, míg a további munkáltatói jogokat a főpolgármester gyakorolja. A felügyelőbizottságokat addig, amíg 2025. május 31-ig tart a megbízás, a Főpolgármesteri Hivatal vezetői megbízással rendelkező köztisztviselőkből álló csoportok fogják létrehozni.
A BKV pénzügyi helyzete is fókuszba került: a közgyűlés egyetértett azzal, hogy a BKK és a BKV között egy közös likviditásmenedzsment rendszer alakuljon ki. Továbbá, jóváhagyták a BKV és a NAV közötti jelzálogszerződés megkötését is, amely lehetővé teszi 3,3 milliárd forint értékű fizetési könnyítést.
A közgyűlés felterjesztési jogával élve arra ösztönzi az Országgyűlés Igazságügyi Bizottságát, hogy vonja vissza a fővárosi választókerületek átalakítására irányuló törvénymódosító javaslatát. Karácsony Gergely főpolgármester hangsúlyozta, hogy a javasolt átalakítás következtében egy budapesti szavazat értéke a népesség arányait figyelembe véve csupán kétharmadannyit érne, mint egy Tolna vármegyei szavazat.
A testület számos lényeges határozatot hozott: javasolják a kormány számára, hogy az önkormányzati rendészetek kamerafelvételei alapján lehessen szankcionálni a buszsávok jogosulatlan használatát és egyéb közlekedési szabálysértéseket. Emellett elfogadták, hogy egy önálló stratégia foglalkozzon a gyalogos közlekedés fejlesztésével. Továbbá, döntést hoztak a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár nyitvatartásának esetleges kiterjesztéséről az egyetemi vizsgaidőszak során.
A közgyűlés ezeken felül határozott az aluljárók metró üzemidőn kívüli lezárásáról, valamint arról is, hogy a jogszerűen bérlettel nem rendelkező 65 év feletti nyugdíjasok és 14 év alatti diákok is szállíthatnak egy kutyát és egy kerékpárt a BKK járatain.