"Mintha egy űrhajó fedélzetén lennék" - jövőre az F1 talán átlépheti a 400 km/órás álomküszöböt.


Sokan aggódnak a paddockban a Forma-1-es versenyzés minősége miatt a 2026-os szabályváltozások érkeztével, de hiba lenne teljesen negatívan hozzáállni az új korszakhoz, hiszen az új technikai szabályok révén minden eddiginél erősebbek és gyorsabbak is lesznek az autók, ráadásul a gondolkodó versenyzők előnyben lehetnek.

Az új motorok már nagyjából fele-fele arányban fognak hagyatkozni a belső égésű motor és az elektromos komponens, az MGU-K teljesítményére, és az eddig elmondottak alapján jogosnak tűnnek az aggodalmak, hogy az elektromos energia visszanyerésének és felhasználásának menedzselése lehetetlen helyzet elé állíthatja a versenyzőket, s előfordulhat, hogy a körök vagy az egyenesek végére látványosan visszaesik majd az autók tempója. Ebbe a rendszerbe illeszkedik majd még az Override funkció, ami a DRS utódjaként az elektromos rásegítést csökkenti majd az üldözött, és növeli az üldöző autóban, amikor kellő közelségbe kerülnek egymáshoz.

A motorokkal és az energiaszintekkel kapcsolatos szabályok még nem véglegesek, mivel az FIA folyamatosan figyelemmel kíséri a szimulációs csapatok visszajelzéseit. Amennyiben szükségesnek ítélik, további módosításokat terveznek bevezetni, hogy megőrizzék a versenyzés színvonalát és élvezetét.

Eközben ráadásul az F1-ben már az újabb motorformulaváltás, V8-asok vagy V10-esek pár év múlva történő visszahozása a téma, ami persze sokakat lázba hoz, így a jövőre érkező, a technológiai fejlődés csúcsát jelentő szabályváltozások végképp nem sűrűn kerülnek elő pozitív kontextusban.

Az F1 vezetői határozottan hangsúlyozzák, hogy a jövőbeli 2026-os változások iránti teljes elköteleződés elengedhetetlen, és arra kérnek mindenkit, hogy ne kalandozzon el a távoli jövő gondolatain. A 2026-os technikai újítások ugyanis számos szempontból forradalmi lépéseket jelentenek az autóversenyzés világában. Az autók teljesítménye az elektromos hajtás és a belső égésű motorok izgalmas kombinációjával elérheti az 1000 lóerőt, ami lenyűgöző gyorsulást eredményez. A járművek nyomatéka is soha nem látott magasságokba emelkedik, és az első, valamint hátsó vezetőszárnyak mozgathatóságának köszönhetően a sebességrekordok megdöntése várhatóan minden pályán elérhetővé válik. Ez a fejlődés új dimenziókat nyit meg a versenyzés dinamikájában, és a rajongók számára izgalmas időszakot ígér.

Majmok ide kevesek lennének – vajon sikerül-e az F1-nek elnémítani a kritikusai egy részét?

"Amikor a csapatunk maximális teljesítménye aktiválódik, akkor a 400 km/órás sebességküszöb közelébe érkezünk" - nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője az Auto Motor und Sport számára készült interjúban. A cikkben több paddock-tag is megszólalt a jövő évi szabályváltoztatások kedvező hatásairól.

A Forma-1 történetének sebességi csúcsait Valtteri Bottas birtokolja, aki 2016-ban, a bakui Európa Nagydíjon, még a Williams csapat színeiben, elképesztő 378 km/órás sebességet ért el. Ezen kívül Bottas nevéhez fűződik a versenyhétvégén mért legmagasabb sebesség is, amely 372,5 km/órát mutatott a Mexikói Nagydíjon, szintén a 2016-os szezonban.

Felipe Drugovich, az Aston Martin tesztpilótája sokat dolgozott már a 2026-os modellel a szimulátorban, őt az autó gyorsulása nyűgözte le elsősorban.

"Az autó őrült módon gyorsul a kanyarkijáratoknál. Olyan érzés, mintha egy rakétában ülnénk. A kanyarok is élvezetesek, mert az elektromos hajtás miatt ott is mindig érezzük a motorerőt. De az egyenesek második felében a teljesítmény hirtelen visszaeséséhez azért még hozzá kell szokni" - nyilatkozta a brazil versenyző.

Az új szabályok egyik izgalmas következménye, hogy a versenyzők szerepe jelentősen megnő az autók teljesítményének optimalizálásában. Jelenlegi keretek között az elektromos energiamenedzsment általában a háttérben működik, és a pilóták nem igazán vannak terhelve ezzel a feladattal. A következő évtől azonban a helyzet megváltozik: minden egyes körben figyelniük kell arra, hogyan osztják el az energiát a tárolás és a felhasználás között. Ez a megközelítés hasonlít a Formula E versenyeihez, ahol a versenyzőknek aktívan részt kell venniük az energiamenedzsment folyamatában.

"2026-tól jelentős befolyásunk lesz arra, hogyan oszthatjuk el a teljesítményt és hogyan tölthetjük fel az akkumulátorokat a lehető leghatékonyabb módon. Azok, akik a legjobban megértik ezeket a komplex összefüggéseket, előnyben lesznek. A szabályok bevezetésének éppen ez a célja: az FIA szeretné, ha a versenyzők ismét nagyobb szerepet játszanának a versenyek során" – nyilatkozta Alexander Albon, a Williams pilótája.

Related posts