Négy elterjedt tévhit az olajokról, amelyeket érdemes sürgősen elfelejteni!


Az olaj használatával kapcsolatban van pár érdekes mítosz, tévhit, amelyek az elérhető hiteles információk ellenére sem akarnak kikopni a köztudatból

Az autózás univerzuma tele van olyan városi legendákkal, amelyek sosem tűnnek el a köztudatból. Mindig akad valaki, aki az eredeti olasz gyártású Fiat motoros Ladákat képzeli el, és titokban tudja, miért rozsdásodnak a japán kocsik - de ezt sosem osztja meg. Vannak, akik a mai napig hisznek a percekig tartó motorfűtés rituáléjában, és meg vannak győződve arról, hogy a benzinkutaknál vizezett benzinnel kereskednek, hogy meggazdagodjanak rajta.

Ha a folyadékok világáról van szó, a motorolajoknak is megvan a saját, különleges mítoszuk. Az egyik legelterjedtebb nézet szerint a "vastagabb", tehát magasabb viszkozitású olajok jobban védik a motort, mint az alacsonyabb viszkozitásúak. Az igazság azonban az, hogy sokkal fontosabb a környezeti hőmérséklet figyelembevételével kiválasztani a megfelelő olajat, mint azon vitatkozni, hogy melyik a "jobb". Ha a jármű kézikönyve 5W-30-as szintetikus olajat javasol nyáron, és 0W-40-est télen, érdemes ehhez tartanod magad, mert így biztosan elkerülheted a problémákat.

Sajnos még mindig léteznek néhány olajjal kapcsolatos mítosz, amelyeket a Jalopnik.com szakértői szedtek ízekre. Íme a négy legelterjedtebb tévhit, ami a hatalmas online információáradat dacára sem tűnik el a közbeszédből.

A modern szintetikus olajok tele vannak adalékokkal, tisztítószerekkel és súrlódáscsökkentőkkel, amelyek a motor beindítása után azonnal munkához látnak. A friss olaj aranysárga árnyalatú, de teljesen normális, hogy besötétedik vagy megfeketedik, ahogy a motorban kering. Egyrészt, a motor hőciklusai (hidegről melegre, majd vissza) természetes módon sötétítik az olaj színét. Másrészt az adalékok hajlamosak besötétedni, amikor ismételten hőnek, nyomásnak és oxidációnak vannak kitéve.

A lerakódások és az olajsár általában sötétbarna vagy fekete árnyalatúak, és a friss olaj idővel sötétedik, ahogy magába szívja ezeket a szennyeződéseket. Ez a jelenség a dízelmotorokra is érvényes, hiszen ezek a motorok jellemzően több kormot termelnek, mint a benzines változatok. Ennek következtében a dízelolaj az olajcsere után gyorsabban sötétedik el.

Röviden: az olaj színének megváltozása azt jelenti, hogy a folyadék végzi a dolgát, tisztítja és keni a motort. Az olaj színe nincs összefüggésben azzal, hogy mikor kell lecserélni. A legbiztosabb, ha a kézikönyvet követjük az ajánlott csereintervallumok tekintetében, illetve felhasználásunkhoz igazítjuk a cserét, intenzív autózás, sok városi menet mellett gyakrabban cseréljük az olajat.

Bármit is állítanak a "szakértők", a hagyományos olajról a teljesen szintetikusra való áttérés abszolút biztonságos, még az idősebb motorok esetében is. E mítosz gyökerei a '70-es évek elejére nyúlnak vissza, amikor a korai szintetikus olajok észterekből álltak, amelyek egy speciális kémiai vegyület révén fejlett tisztítószerekkel akadályozták meg az olajsár kialakulását, és egyúttal védték a gumitömítéseket is.

A kutatók felfedezték, hogy az észterek idővel a tömítések duzzadását idézik elő, ami később az anyag elöregedéséhez vezet, és ennek következményeként váratlan olajszivárgások léphetnek fel.

Örömmel értesítelek, hogy az olajgyártók már jó ideje elhagyták az észterek alkalmazását. Érdekes módon még a Porsche is szintetikus olajat javasol a veterán klasszikusokhoz, például a léghűtéses 911-esekhez és az ikonikus Porsche 356-hoz. Amennyiben szivárgást észlelsz, valószínűleg az a motorod tömítéseinek cseréjére utal, és nem a szintetikus olajra való áttérés következménye.

Nem minden motor egyforma, némelyik hajlamos több olajat fogyasztani. Bizonyos típusoknál, egy csereintervallum alatt simán "kiszárad" az olajteknő, és még így is a gyári előíráson belül van az olajfogyasztás.

Az utántöltés nem pótolja a teljes olajcserét. A friss olaj hozzáadása csupán a szintet állítja vissza, azonban nem távolítja el a régi, szennyezett olajat és annak már elhasználódott adalékait. A motor optimális működése érdekében elengedhetetlen a régi, piszkos olaj lecserélése, valamint a megfelelő viszkozitású olaj alkalmazása, hiszen ez a biztosíték arra, hogy az autó motorjának élettartama meghosszabbodjon.

Ha spórolsz az olajcserén, a régi, szennyezett olaj elkerülhetetlenül olajsárrá alakul át. Az olajcsere elhanyagolása és az olajszűrő cseréjének kihagyása azonban igencsak súlyos következményekkel járhat. Egy koszos vagy eltömődött olajszűrő nemcsak az olajnyomást csökkenti, hanem megakadályozza az olaj megfelelő áramlását a motor kritikus részeihez is. Ennek következményeként a motor idő előtt elhasználódik, a hőmérséklete megemelkedik, és az üzemanyag-hatékonyság is romlik. A legrosszabb esetben egy túlmelegedett motorral találkozhatsz, ami több százezer forintos javítási költséget jelenthet – mindez pedig egy olyan olajszűrő miatt, amelynek cseréje csupán néhány ezer forintba kerül. Ne kockáztass, a megelőzés mindig olcsóbb, mint a drága javítás!

Mindig érdemes beiktatni az olajszűrő cseréjét az olajcsere rutinjába. Ne hagyd figyelmen kívül, hogy az új szűrő tömítését érdemes friss olajjal megkenni, mielőtt visszaraknád a blokkra. Ráadásul, ha már itt tartunk, érdemes ellenállni a kísértésnek, hogy a kulccsal túlzottan megfeszítsd, hiszen a kézi meghúzás is tökéletesen elegendő ahhoz, hogy biztosítsd a szivárgásmentes tömítést.

Related posts