A magyar használt autópiacon találhatók igazán különleges példányok is, köztük olyanok, amelyek már 17 különböző tulajdonos kezén mentek keresztül.


És olyan is, amit eddig élete során már hét országban regisztráltak.

A magyar használtautó-piac rendkívül színes és sokszínű, amit a carVertical által végzett részletes elemzés is tükröz. Az adatbázisuk alapján felfedezhetjük, hogy egyes járművek esetében a tulajdonosváltások száma jelentősen túllépi a megszokott értékeket. Például a 2007-es Audi A5 eddig nem kevesebb mint 17 különböző tulajdonosral büszkélkedhet. Hasonló sorsra jutott a 2001-es Audi TT, valamint a 2011-es Volkswagen Golf is, amelyek 16, illetve 15 alkalommal cseréltek gazdát. Ezek a számok jól illusztrálják a hazai használt autók piacának dinamikáját és változékonyságát.

Érdekes felfedezés, hogy léteznek olyan autók, amelyek számos ország határain keresztül vándoroltak, miközben gazdát cseréltek. A magyar piacon vizsgált járművek között kiemelkedik egy 2019-es Audi A7, amely figyelemre méltó módon hét különböző országban került nyilvántartásba. Ezt követi egy 2013-as Audi A6 és egy 2015-ös Audi S3, mindkettő hat országban szerepel a nyilvántartásokban. Az autótulajdonosok többsége átlagosan négy-öt évente vált autót, ám ha egy jármű évente vagy még gyakrabban gazdát cserél, az komoly figyelmeztető jel lehet a lehetséges problémákra.

A tulajdonosváltások és baleseti károk csupán a jéghegy csúcsát jelentik, amikor az autók történetéről van szó. Magyarországon a 2015-ös Lexus RC esete emelkedik ki a sorból, hiszen a hozzá kapcsolódó összesített kárérték egy bámulatos 36,6 millió forintot tett ki. Ezt követi a 2020-as Tesla Model X, amelynek kára 35,1 millió forintra rúgott, valamint a 2012-es BMW 6-os sorozat, amely 33,5 millió forintnyi kárt halmozott fel. Az extrém kárértékek mellett a balesetek gyakorisága is figyelemre méltó. Minden autó életében előfordulhat baleset, de vannak modellek, amelyek gyakrabban kerülnek ilyen helyzetbe. Magyarországon a 2015-ös Fiat 500L a legnagyobb kárgyűjtő, hiszen 11 feljegyzett balesete van. Őt követi a 2017-es Mercedes-Benz E-osztály, amely 8 balesetet élt meg, míg a 2018-as Ford Focus 7 kárfeljegyzéssel büszkélkedhet. Az autók világában tehát nemcsak a kár mértéke, hanem annak gyakorisága is egy izgalmas történet.

A futásteljesítmény szándékos csökkentése továbbra is komoly gondot jelent a használt autók piacán. Egy friss elemzés rámutatott, hogy Magyarországon az egyik legszembetűnőbb manipuláció egy 2008-as Audi A6-hoz kötődik, amelynél a kilométeróra állását drámai módon, 421 635 kilométerrel csökkentették. Ezen kívül egy 2008-as Peugeot Boxer esetében is hasonló visszaélést tapasztaltak, ahol a futott kilométerek száma 399 992 kilométerrel lett kevesebb, valamint egy 2002-es Audi A4-nél is megfigyeltek egy 376 000 kilométeres eltérést. Az ilyen esetek felhívják a figyelmet a vásárlók óvatosságára a használt autók vásárlásakor.

Related posts